Jak zoptymalizować architekturę witryny pod kątem SEO

Zorganizuj swoją witrynę w taki sposób, aby Twoi użytkownicy (i roboty wyszukiwarek) mieli łatwy dostęp do Twoich treści. Kiedy ludzie mówią o działaniach SEO o wysokim priorytecie, zwykle wskazują na kluczowe obszary, takie jak badanie słów kluczowych, planowanie treści i budowanie linków. Architektura strony internetowej rzadko znajduje się na szczycie listy.

 

Ale faktem jest, że przybicie architektury witryny może mieć niezwykle korzystny wpływ na wydajność organiczną. W przeciwieństwie do tego słaba struktura witryny jest szybką przepustką do niejasności Google. W tym poście wyjaśnimy, dlaczego architektura witryny jest tak istotna dla SEO, przyjrzymy się różnym sposobom organizacji witryny i zaoferujemy kilka wskazówek, jak uczynić strukturę witryny tak przyjazną dla SEO, jak to tylko możliwe. Więc zanurzmy się od razu.

 

Czym jest architektura strony internetowej?

Architektura strony odnosi się do tego, jak strony w witrynie są ułożone względem siebie. Obejmuje wszystkie aspekty hierarchicznej struktury witryny, w tym sposób grupowania powiązanych treści i sposób, w jaki różne strony łączą się ze sobą.

 

Jak zobaczysz, posiadanie przejrzystej, spójnej i intuicyjnej architektury witryny ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia, że ​​witryna jest zarówno użyteczna dla ludzi, jak i indeksowana przez wyszukiwarki.

 

Znaczenie architektury witryny dla SEO

Jak więc dokładnie architektura witryny wpływa na zdolność witryny do lepszego pozycjonowania w wyszukiwarkach? Oto pięć powodów, dla których architektura witryny ma kluczowe znaczenie dla SEO.

 

1. Poprawia zdolność indeksowania i indeksowania

Zanim wyszukiwarki będą mogły uszeregować Twoje treści pod kątem odpowiednich słów kluczowych, muszą najpierw zrozumieć, o czym są różne strony Twojej witryny. Aby to osiągnąć, roboty wyszukiwarek przeszukują zawartość Twojej witryny , a następnie przechowują informacje w indeksie wyszukiwarki. Gdy Twoja witryna ma logiczną architekturę informacji i wewnętrzną strukturę linków, wyszukiwarki mogą skutecznie zlokalizować całą zawartość i zbudować dokładny obraz celu witryny.

 

2. Dystrybuuje Link Equity

Wartość linków (czasami nazywana „sokiem z linków”) odnosi się do uprawnień przekazywanych ze strony zawierającej link do strony, do której prowadzi link. Jest to ważne, ponieważ im większy autorytet ma strona, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się w rankingu. Uporządkowany system linków wewnętrznych tworzy ścieżki, dzięki którym kapitał linków przechodzi z jednej strony na drugą.

 

3. Ustanawia autorytet tematyczny

Możesz znacznie zwiększyć swój autorytet w zakresie określonych tematów, grupując podobne tematycznie treści. W ten sposób zasygnalizujesz Google, że Twoja witryna zajmuje się tym tematem w znacznym stopniu i dogłębnie. Gdy wyszukiwarki postrzegają Cię jako wiarygodne źródło informacji na określony temat, znacznie łatwiej jest pozycjonować się pod kątem powiązanych słów kluczowych.

Jak zoptymalizować architekturę witryny pod kątem SEO

4. Pomaga generować linki do podstron

Dobra architektura witryny pozwoli Google generować organiczne linki do podstron dla Twojej witryny. Linki do podstron to listy podrzędne pojawiające się w niektórych najwyższych wynikach wyszukiwania. Umożliwiają użytkownikom Google dostęp do różnych sekcji witryny bezpośrednio ze strony wyników wyszukiwania.

 

Z tego powodu linki do podstron mogą poprawić organiczny współczynnik klikalności (CTR). Ponieważ Google automatycznie generuje linki do podstron, nie ma możliwości ich bezpośredniej optymalizacji. Ale można śmiało powiedzieć, że nie uzyskasz żadnych linków do podstron, jeśli Google będzie miał trudności z zaindeksowaniem i odszyfrowaniem Twojej witryny.

 

5. Tworzy lepsze wrażenia użytkownika

Oczywiście spójna struktura witryny nie tylko ułatwia pracę pająkom wyszukiwarek. Jest to również podstawa pozytywnego doświadczenia użytkownika sieci. Dobrze zorganizowana strona internetowa ułatwia użytkownikom znajdowanie potrzebnych produktów, kategorii i informacji za pomocą zaledwie kilku kliknięć.

Ustanawia autorytet tematyczny

Wszyscy wiemy, że zagmatwana architektura witryny może być bardzo frustrująca. Więcej odwiedzających zatrzyma się, dokona konwersji i wróci do Twojej witryny, eliminując jak najwięcej tarć. Co więcej, należy pamiętać, że algorytm Google bierze pod uwagę takie czynniki, jak wrażenia użytkownika przy podejmowaniu decyzji o uszeregowaniu danej witryny.

 

Modele architektury strony internetowej dla SEO

Przyjrzyjmy się teraz, jakiego modelu architektury witryny należy użyć, aby zmaksymalizować korzyści SEO. Najbardziej istotne rozróżnienie dotyczy tutaj głębokich i płytkich struktur terenu. Jeśli witryna ma głęboką strukturę, oznacza to, że użytkownicy często muszą klikać wiele linków, aby dotrzeć do żądanej strony.

 

Z drugiej strony płytka struktura witryny (zwana także płaską) pozwala użytkownikom dotrzeć do potrzebnej im strony za pomocą zaledwie kilku kliknięć.

 

Strona główna znajduje się na górze i zawiera linki do stron kategorii wysokiego poziomu, które z kolei prowadzą do stron podkategorii, które ostatecznie prowadzą do stron produktów i postów. Teoretycznie odwiedzający, który trafia na tę witrynę, może dotrzeć do dowolnej strony po najwyżej trzech kliknięciach. Jak zapewne już się domyśliłeś, płytka struktura witryny jest lepsza dla SEO, ponieważ minimalizuje liczbę kroków wymaganych przez wyszukiwarki i użytkowników do zlokalizowania określonej treści.

 

7 najlepszych praktyk w zakresie architektury stron internetowych SEO

Wdrożenie płytkiej struktury witryny to pierwszy krok w kierunku optymalizacji architektury witryny pod kątem wydajności SEO. To powiedziawszy, istnieje kilka innych czynników, które należy wziąć pod uwagę, aby upewnić się, że struktura witryny jest naprawdę przyjazna dla SEO. Podczas projektowania układu witryny pamiętaj o poniższych sprawdzonych metodach.

 

1. Zaplanuj swoją taksonomię witryny

Planując witrynę, należy dokładnie przemyśleć sposób kategoryzowania stron. Tworzenie zgrabnej taksonomii kategorii jest szczególnie ważne w przypadku witryn zawierających kilka stron produktów lub treści, takich jak artykuły i studia przypadków. Sztuczka polega na zdefiniowaniu stron kategorii i podkategorii w taki sposób, aby żadna strona produktu ani fragment treści nie został uwzględniony. Jednocześnie nie chcesz tworzyć więcej kategorii niż to konieczne.

Możliwe, że już wiesz, jak można pogrupować Twoje produkty i treści. Warto jednak przyjrzeć się, jak inne witryny w Twojej niszy podchodzą do tego samego problemu. Możesz także przeprowadzić sortowanie kart z uczestnikami testu, aby zobaczyć, jak ich zdaniem powinieneś kategoryzować swoje strony. Klastry tematyczne są pomocnym narzędziem w organizowaniu witryny.

 

2. Utwórz intuicyjne menu nawigacji

Jedną z najważniejszych kwestii związanych z projektowaniem każdej witryny jest menu nawigacyjne najwyższego poziomu, które zapewnia wyszukiwarkom i użytkownikom kolejną migawkę hierarchii informacji w witrynie. Celem nawigacji w witrynie powinno być ułatwienie użytkownikom znalezienia tego, czego szukają, tak szybko i bez wysiłku, jak to tylko możliwe.

 

Bez względu na to, jak duża jest Twoja witryna, odwiedzający powinni mieć możliwość przejścia do żądanej treści za pomocą trzech do czterech kliknięć. Odwiedzający po prostu opuszczą witrynę, jeśli poruszanie się po niej będzie utrudnione. Pasek nawigacyjny najwyższego poziomu Twojej witryny powinien zawierać linki do wszystkich głównych stron kategorii. Dlatego ważne jest ograniczenie głównych kategorii tylko do tego, co jest niezbędne.

 

Zbyt wiele kategorii najwyższego poziomu tworzy zagracone, trudne w użyciu menu nawigacyjne. W przypadku witryn z tysiącami stron, takich jak sklepy e-commerce z dużymi zapasami, często dobrym pomysłem jest wdrożenie nawigacji fasetowej. Zapewnienie użytkownikom możliwości filtrowania wyszukiwań w Twojej witrynie może znacznie skrócić czas potrzebny im na znalezienie tego, czego potrzebują. (Po prostu wiedz, że nawigacja fasetowa może powodować pewne problemy z SEO, które również należy rozwiązać, takie jak problemy z powielaniem treści).

 

Alternatywnie, większe witryny mogą zdecydować się na tak zwane „mega menu”, aby ułatwić nawigację. Te menu rozwijane rozwijają się, ukazując opcje kategorii na głębszym poziomie podczas interakcji z nimi.

 

3. Użyj prostej struktury adresu URL

Adresy URL powinny być schludne, mieć spójną strukturę i odzwierciedlać hierarchię kategorii witryny. Oto schematyczny przykład dobrze ustrukturyzowanego adresu URL:

https://website.com/category/sub-category/page-title

 

Organizowanie adresów URL w podkatalogi to kolejny sposób sygnalizowania wyszukiwarkom, że strony w tej sekcji witryny są powiązane tematycznie. Warto też poznać typy struktur adresów URL preferowane przez Google , a które nie. Oto kilka struktur adresów URL, których Google nie zaleca:

  • Używanie znaków innych niż ASCII w adresie URL.
  • Adresy URL zawierające nieczytelne, długie numery identyfikacyjne.
  • Łączenie słów kluczowych w adresie URL.
  • Podkreślenia.

4. Korzystaj z linków wewnętrznych

Wspomnieliśmy już, w jaki sposób linki wewnętrzne umożliwiają wyszukiwarkom i użytkownikom poruszanie się po witrynie i zrozumienie relacji między stronami. Jeśli myślisz o swojej witrynie jako o budynku, linki wewnętrzne są jak korytarze i klatki schodowe łączące ze sobą różne pokoje i poziomy. Możesz korzystać z dwóch głównych rodzajów linków wewnętrznych: nawigacyjnych i kontekstowych.

 

Linki nawigacyjne pojawiają się na stronie głównej, menu nawigacyjnym i stopce witryny. Linki kontekstowe to te, które osadzasz w treści, aby kierować użytkowników do powiązanych informacji. Kluczem do strategicznego korzystania z linków wewnętrznych jest upewnienie się, że często prowadzisz do stron o najwyższym priorytecie z najbardziej wiarygodnych stron (tj. ze stron, które otrzymują największą liczbę wysokiej jakości linków zwrotnych).

 

W przypadku większości witryn te strony to strona główna i jeden lub dwa fragmenty treści o wysokiej skuteczności. Łączenie z tych stron umożliwia stronom priorytetowym otrzymywanie kapitału z drugiej ręki, poprawiając w ten sposób ich zdolność do rankingu. Na przykład, jeśli Twój blog jest szczególnie ważny dla Twojej firmy, warto umieścić do niego link na stronie głównej i w menu nawigacyjnym najwyższego poziomu. Spowoduje to przekazanie kapitału linków do sekcji Twojego bloga, a co za tym idzie, do różnych wpisów na blogu.

 

Ponadto należy osadzić wewnętrzne linki w tekście zakotwiczenia bogatym w słowa kluczowe. Pomaga to wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o czym jest strona, do której prowadzi link. To powiedziawszy, jeśli linkujesz do tej samej strony wiele razy na różnych stronach, dobrym pomysłem jest nieznaczne zróżnicowanie tekstu kotwicy, aby uniknąć wrażenia, że ​​jest to spam.

 

Załóżmy więc, że masz treść zatytułowaną „Jak napisać e-booka”. W takim przypadku możesz utworzyć link do niego, używając następujących odmian tekstu zakotwiczenia:

  • Kurs pisania ebooków.
  • Jak napisać ebooka.
  • Przewodnik po ebookach.

 

Na koniec należy okresowo odwiedzać starsze strony i treści w witrynie, aby sprawdzić, czy istnieje możliwość dodania linków kontekstowych prowadzących do nowszych treści (i odwrotnie).

7 najlepszych praktyk w zakresie architektury stron internetowych SEO

5. Zaimplementuj bułkę tartą

Breadcrumbs to wewnętrzne linki pojawiające się tuż nad tytułem strony, umożliwiające użytkownikom śledzenie ścieżki, którą wybrali do tej strony. Każde łącze na ścieżce można kliknąć, co umożliwia użytkownikom natychmiastowy powrót do poprzedniej strony w razie potrzeby. Oprócz pomocy użytkownikom sieci w ustaleniu, gdzie się znajdują, bułka tarta to kolejny sposób na lepsze zrozumienie przez wyszukiwarki hierarchii Twojej witryny.

 

6. Utwórz mapy witryn

Tworzenie mapy witryny XML to jeden z najlepszych sposobów, aby pomóc wyszukiwarkom indeksować Twoją witrynę. Zasadniczo jest to plik, który zawiera listę wszystkich adresów URL Twojej witryny i określa, w jaki sposób są one ze sobą powiązane. Mapa witryny zawiera również dodatkowe metadane dotyczące każdego adresu URL, takie jak data ostatniej modyfikacji.

 

Chociaż Google zwykle może znaleźć wszystkie strony w witrynie bez odwoływania się do mapy witryny, utworzenie takiej mapy może ułatwić zadanie, zwłaszcza jeśli Twoja witryna jest duża, złożona lub słabo powiązana. Możesz także utworzyć mapę witryny skierowaną do użytkownika, znaną jako mapa witryny HTML. Ta mapa witryny działa jak spis treści Twojej witryny, umożliwiając użytkownikom zlokalizowanie stron, których nie mogli znaleźć za pomocą linków wewnętrznych lub menu nawigacyjnego.

 

7. Wyeliminuj kanibalizację słów kluczowych

Jedną z pośrednich korzyści SEO płynących z czyszczenia architektury witryny jest to, że może to pomóc w wykorzenieniu potencjalnych przypadków kanibalizacji słów kluczowych . Kanibalizacja ma miejsce, gdy co najmniej dwie strony w witrynie są kierowane na to samo słowo kluczowe i zamiar wyszukiwania. Może to oznaczać, że witryna zacznie konkurować ze sobą w wynikach Google, zmniejszając w ten sposób potencjał rankingowy.

 

Po dokładnym zrozumieniu struktury witryny znacznie łatwiej jest zidentyfikować strony, które mogą się wzajemnie kanibalizować. Następnie możesz rozwiązać ten problem, scalając treści, wdrażając przekierowania 301 lub dodając tag kanoniczny do strony, którą Google ma umieścić w rankingu.

 

Końcowe przemyślenia

Zdefiniowanie jasnej i spójnej architektury witryny jest kluczem do optymalizacji witryny pod kątem większej widoczności organicznej. Starannie przemyślana struktura witryny zapewnia robotom wyszukiwarek i odwiedzającym witrynę łatwy dostęp do wszystkich stron w Twojej witrynie.

 

Niektóre podstawowe elementy solidnej architektury witryny obejmują logiczną taksonomię treści, łatwe w użyciu menu nawigacyjne i wiele wewnętrznych linków. Teraz nadszedł czas, aby wprowadzić w życie to, czego się tutaj nauczyłeś i zacząć czerpać korzyści z dobrze zorganizowanej architektury witryny.