Używanie programu Excel do SEO: 7 podstawowych porad i wskazówek, których możesz nie znać

Czy kiedykolwiek myślałeś o wykorzystaniu mocy Excela do zadań SEO? Odblokuj nieograniczone możliwości dla swojej agencji dzięki tym wskazówkom Excela. Może nie wyglądać jak jedno z fantazyjnych, płatnych narzędzi SEO, do których jesteś przyzwyczajony, ale Excel pozostaje jednym z najbardziej wszechstronnych i potężnych narzędzi w zestawie narzędzi specjalisty SEO.

Za pomocą Excela możesz śledzić i analizować kluczowe wskaźniki, takie jak rankingi, ruch w witrynie i linki zwrotne. Używaj go do tworzenia i aktualizowania metatagów, śledzenia i analizowania strategii SEO i wydajności konkurencji, tworzenia automatycznych raportów i wykonywania wielu zadań związanych z danymi, z którymi będziesz się spotykać każdego dnia.

Połącz swoją znajomość Excela z Pythonem, Tableau, R i innymi narzędziami, a nie będzie dla Ciebie rzeczy niemożliwych. Jeśli nigdy wcześniej nie pracowałeś z danymi, przekonasz się, że program Excel ma trochę krzywej uczenia się, ale możesz go używać od samego początku. Jest wystarczająco elastyczny, aby skalować i rozwijać się wraz z rozwojem witryny.

 

Dlaczego Excel do zadań SEO?

Podczas gdy wiele płatnych narzędzi może pomóc w wykonywaniu tych samych zadań, Excel jest fantastyczną opcją ulepszania, łączenia lub zastępowania tych narzędzi.

  • Jest niedrogi i zawiera szereg narzędzi, z których już korzystasz.
  • Istnieje mnóstwo zasobów i kursów, które pomogą Ci się uczyć.
  • Z łatwością radzi sobie z dużymi ilościami danych.
  • Sortowanie i usuwanie duplikatów — funkcja, której często brakuje, gdy jej potrzebujesz.
  • Twórz bazy danych i zarządzaj nimi za pomocą prostych formuł.
  • Łatwo przenosi dane do innych narzędzi i jest dostępny do innych zadań.
  • Tabele przestawne i inteligentne wykresy.

1. Połącz wiele źródeł danych

Często będziesz musiał łączyć dane z wielu źródeł. Jest to intuicyjne i szybkie w Tableau, Pythonie lub R, ale możesz zrobić to samo w Excelu za pomocą Power Query. Ten proces składa się z kilku kroków, ale nie jest tak skomplikowany, jak mogłoby się wydawać — nawet jeśli dopiero zaczynasz pracę z danymi lub programem Excel.

Power Query zautomatyzował i uprościł zadania, które wymagały dużo czasu i umiejętności. I jest to prawdopodobnie NAJLEPSZA funkcja Excela dla profesjonalistów z branży SEO. Wydaje się to trochę zniechęcające? Nie martw się. Na YouTube jest kilka kursów i samouczków, które pomogą Ci zacząć.

Do czego jest dobry:

  • Raporty budowlane.
  • Dane analityczne i sprzedażowe.
  • Łączenie źródeł danych w celu identyfikowania możliwości i uzyskiwania szczegółowych informacji.
Używanie programu Excel do SEO

2. Czyszczenie danych

Wiele czasu tracisz na samo przygotowywanie danych do analizy. Nie musi tak być. Duże listy są często większe niż powinny. Znalezienie i ręczne usunięcie wszystkich duplikatów może jednak być poważnym problemem.

 

Program Excel może to zrobić natychmiast za Ciebie. Po prostu przejdź do zakładki „Dane” i kliknij „Usuń duplikaty”. Niechciane spacje i puste wiersze często powodują spustoszenie w wielu zadaniach, formułach i statystykach.

 

Excel usunie je za Ciebie, po prostu przechodząc do Edycja > Znajdź > Idź do. Wybierz „Specjalne”, „Puste” i powiedz Excelowi, jak powinien je obsłużyć. „Konwertuj tekst na kolumny” może uratować życie, zwłaszcza jeśli otrzymałeś dane, w których wszystkie adresy lub nazwy znajdują się w tej samej komórce, lub jeśli chcesz wyodrębnić domeny z adresów e-mail.

Przejdź do Dane > Tekst do kolumn. Następnie wskaż, czego użyć do ograniczników (przecinek lub spacja) i przejrzyj wyniki. Kiedy będziesz gotowy, kliknij „Dalej”, wybierz miejsce docelowe i kliknij „Zakończ”.

 

Kiedy go używać:

  • Analiza danych.
  • Przetwarzanie danych.
  • Przetwarzanie i czyszczenie baz leadów.
  • Praca z dowolnymi danymi.

 

3. Power Excel z dodatkowymi narzędziami

Niektóre bardziej złożone zadania, takie jak indeksowanie, wymagają trochę wiedzy na temat kodowania. Jeśli jednak nie masz tego w swoim zestawie umiejętności, istnieją narzędzia, które możesz pobrać, zintegrować z innymi narzędziami i dodać.

 

SEOTools oferuje narzędzia SEO na stronie i poza nią, integracje, łączniki, pająki i kilka innych narzędzi, które ułatwiają dostosowywanie programu Excel i tworzenie niestandardowych projektów. SEOGadget przenosi moc Moz, Grepwords i Majestic do Excela. Analysis ToolPak służy do poważnej analizy danych. Ten dodatek poprawia i automatyzuje dogłębne statystyki, idealne do prognozowania, wyznaczania trendów, analizy regresji i bardziej złożonych zadań analizy danych, które w innym przypadku można by wykonać w R lub Pythonie.

Kiedy go używać:

  • Raportowanie
  • Regularna analiza danych.
  • Prezentacje
  • Integracja i koordynacja z innymi zespołami.

 

4. Infografiki I Wykresy

Dane są bezużyteczne, jeśli nie możesz ich zrozumieć. W rzeczywistości wizualizacja danych i opowiadanie historii to prawdopodobnie jedne z najważniejszych umiejętności, jakie możesz posiadać. W tym miejscu pojawiają się narzędzia takie jak Power Query i tabele przestawne.

Wbudowane bezpośrednio w Excela tabele przestawne to inne cenne narzędzia, które masz do tego celu. Jednak zamiast tworzyć prostą tabelę przestawną i powiązany wykres, zaoszczędź sobie kilku czynności, tworząc najpierw główny „szablon”, który możesz następnie powielać w razie potrzeby i dostosowywać do swoich potrzeb.

 

Jednak w wielu przypadkach będziesz musiał pracować z datami lub segmentami danych. W tym celu będziesz chciał wprowadzić splicery i osie czasu.

  • Aby podzielić dane na segmenty: Zaznacz tabelę przestawną i przejdź do Narzędzia tabel przestawnych > Analiza > Filtr > Wstaw fragmentator. Następnie po prostu wprowadź sposób segmentacji treści (np. według produktu lub tematu).
  • Aby użyć osi czasu: Kliknij opcję narzędzi tabeli przestawnej, przejdź do opcji Analiza > Filtr > Wstaw oś czasu. Tam możesz wybrać, czego chcesz użyć, nadać mu styl, dodać podpisy i nie tylko.

               

Jeśli nigdy wcześniej nie korzystałeś z tabel przestawnych programu Excel, krótki samouczek pozwoli Ci błyskawicznie przeanalizować dane. Nadal chcesz trochę więcej? Spraw, aby Twoje raporty, media społecznościowe i aktualizacje były jeszcze lepsze dzięki dodatkom, takim jak People Graph .

 

Kiedy go używać:

  • Raportowanie
  • Codzienne aktualizacje.
  • Analiza danych powierzchniowych.
  • Współpraca i integracja zespołu.

 

5. Zautomatyzuj typowe zadania za pomocą makr

SEO, w szczególności SEO agencji, jest pełne powtarzalnych zadań, takich jak cotygodniowe raportowanie, które pochłaniają dużo czasu. Odpowiedzią są makra programu Excel. I są naprawdę łatwe w użyciu. W zakładce „Widok” kliknij „Makra” i „Nagraj makro”. Wypełnij szczegóły.

Zautomatyzuj typowe zadania za pomocą makr

Makro jest teraz rejestrowane. Po prostu wykonaj kroki, które chcesz zautomatyzować. A kiedy skończysz, wróć do wstążki i zatrzymaj nagrywanie. Kiedy będziesz gotowy do uruchomienia automatyzacji, przejdź do przycisku makra na wstążce, kliknij „Wyświetl makra” i wybierz żądane makro z listy. Jeśli masz jakieś makra, których używasz częściej niż inne, możesz dodać je do paska narzędzi Szybki dostęp.

 

Kiedy go używać:

  • Sortowanie
  • Obliczenia
  • Ponowne formatowanie danych.
  • Konfigurowanie nowych dokumentów witryny lub nowych stron do raportów.

 

6. Łatwo importuj kanały i dane do programu Excel

Jeśli korzystasz z Alertów Google lub często publikujesz, automatyczne importowanie kanałów do programu Excel może znacznie zaoszczędzić czas. Aby rozpocząć, po prostu pobierz adres kanału RSS. (Lub utwórz alert dla Alertów Google i wyślij je jako kanał RSS).

 

Następnie przejdź do Arkuszy Google i użyj funkcji IMPORTFEED, aby przenieść aktualizacje bezpośrednio do arkusza kalkulacyjnego. Alternatywnie możesz dodać informacje do oddzielnych kolumn. Stąd możesz regularnie pobierać i importować dane do programu Excel, łączyć je z innymi powiązanymi danymi lub integrować je z niestandardowymi pulpitami nawigacyjnymi.

 

Jeśli potrzebujesz czegoś bardziej automatycznego, użyj Google Apps Script lub jednego z dostępnych dodatków do automatyzacji procesu. Chcesz mieć trochę więcej danych w swoich raportach? Możesz także zeskrobać i zaimportować wyniki wyszukiwania Google do Excela.

 

7. Analiza linków zwrotnych

Aby analizować linki zwrotne w programie Excel, zbieraj dane o linkach zwrotnych za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, Majestic lub Google Search Console. Następnie zaimportuj go do programu Excel i użyj go do analizy linków zwrotnych na kilka sposobów:

  • Kto prowadzi do Ciebie linki: Użyj narzędzi do sortowania i filtrowania programu Excel do filtrowania danych i użyj funkcji JEŻELI: JEŻELI(logika, wartość_prawdziwa,[wartość_fałsz]) do sortowania i identyfikowania domen prowadzących do Ciebie.
  • Do czego ludzie linkują: Sortuj i filtruj, aby zobaczyć tekst zakotwiczenia najczęściej używany w linkach zwrotnych (przy użyciu częstotliwości/liczby).
  • Kiedy ludzie linkowali do Ciebie: Uporządkuj dane według daty, aby zobaczyć, ile lat mają Twoje linki i kiedy większość linków zwrotnych została pozyskana.

 

Znajdź trendy lub wzorce w swoich profilach linków zwrotnych za pomocą tabel przestawnych, grup, wykresów i wykresów, łącząc dane linków zwrotnych i sprzedaży lub konwersji. Wyróżniaj określone dane na podstawie określonych warunków za pomocą formatowania warunkowego. Ułatwia to wykrywanie linków zwrotnych z witryn o wysokim autorytecie lub linków zwrotnych z określonym tekstem zakotwiczenia.

 

Streszczenie

Wiele osób pomija program Excel, ponieważ uważają, że jest on zbyt prosty, aby był użyteczny. Lub wydaje się zbyt onieśmielający lub zniechęcający do nauki. Ale ci z nas, którzy go używają, rozumieją, jak potężny może być i jakie daje nieograniczone możliwości. Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci opracować lepsze strategie, znaleźć nowe możliwości i opowiedzieć swoją historię za pomocą lepszych raportów i pulpitów nawigacyjnych.