Co powinna jeść karmiąca mama?

Jako matka karmiąca piersią, jesteś mleczarką 24 godziny na dobę! Nie ma chwili, aby Twoje ciało nie produkowało aktywnie mleka dla Twojego malucha.

Wiele karmiących matek zgłasza ciągły głód, a głód ten wynika z ilości kalorii, które Twój organizm zużywa na wyprodukowanie każdej uncji mleka. Bardzo ważne jest odżywianie organizmu pokarmami o dużej gęstości, które pomagają mu uzupełnić wszystko, czego potrzebuje.

Podczas gdy superżywność w tej sekcji nie została klinicznie udowodniona jako laktogenna, wiele z nich było stosowanych od wieków na całym świecie do karmienia matek karmiących i zawiera bogatą w składniki odżywcze mieszankę zdrowych tłuszczów, witamin, minerałów, fitonutrientów i przeciwutleniaczy, które są idealne dla matki karmiącej


Awokado to żywieniowa siła napędowa dla matek karmiących. Częstą dolegliwością matek karmiących jest to, że są one często bardzo głodne z powodu zwiększonego zapotrzebowania kalorycznego karmienia piersią i mają bardzo mało czasu na przygotowywanie i jedzenie posiłków.

Awokado są prawie 80 procent tłuszczu i pomóc utrzymać poczucie pełności, oprócz zapewnienia organizmowi zdrowe serce tłuszcze. Awokado jest również dobrym źródłem witamin z grupy B, witaminy K, folianu, potasu, witaminy C i witaminy E.Orzechy
Kolejną siłą napędową żywienia są orzechy bogate w niezbędne minerały, takie jak żelazo, wapń i cynk, a także witaminy z grupy K i B. Są również zdrowym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych i białka. Poza swoim fenomenalnym składem odżywczym, w wielu częściach świata orzechy są również uważane za żywność laktogenną.

Chociaż istnieje niewiele dowodów klinicznych, aby uzasadnić wykorzystanie orzechów jako galaktagoga, były one używane w tradycyjnej ajurwedyjskiej medycynie od pokoleń, zwłaszcza migdały, które są nie tylko pisane o szeroko w literaturze ajurwedyjskiej, ale są jednym z najbardziej powszechnie stosowanych laktogenic żywności na świecie.

Fasola i rośliny strączkowe
Fasola i rośliny strączkowe są dobrym źródłem białka, witamin, minerałów i fitoestrogenów. Ciecierzyca była używana jako galaktagog od czasów starożytnego Egiptu i jest podstawowym pożywieniem w kuchni Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego, co czyni ją jednym z najbardziej dostępnych galaktagogów.

Chociaż ciecierzyca jest najbardziej tradycyjnie stosowana jako roślina strączkowa o właściwościach laktogennych, nie ma potrzeby ograniczać się do jednego rodzaju fasoli lub rośliny strączkowej ze względu na jej właściwości laktogenne. Na przykład, soja ma najwyższą zawartość fitoestrogenów spośród wszystkich ziaren fasoli. Jedzenie różnych rodzajów fasoli i roślin strączkowych jest dobre nie tylko dla ogólnego zdrowia, ale także dla zapewnienia zdrowego zaopatrzenia w mleko.

Grzyby
Grzyby nie są zwykle uważane za żywność laktogenną, ale niektóre rodzaje grzybów są dobrym źródłem polisacharydu beta-glukanu, uważanego za główny czynnik mlekotwórczy odpowiedzialny za właściwości galaktogenne zarówno jęczmienia jak i owsa. Ponieważ jęczmień i owies mają udowodnioną moc laktogenną, nie jest to naciąganie się, aby wnioskować, że inne produkty spożywcze o wysokiej zawartości beta-glukanów, takie jak grzyby, miałyby takie same działanie laktogenne.

W mojej własnej praktyce klinicznej odkryłam, że kobiety, które zwiększają spożycie pokarmów bogatych w beta-glukany, takich jak owies, jęczmień, niektóre rodzaje grzybów, drożdże i glony/ wodorosty morskie, odnotowały wzrost produkcji mleka. Grzyby Reishi, shiitake, maitake, shimeji i ostrygowe mają najwyższą zawartość beta-glukanu w rodzinie grzybów.

Zielone warzywa liściaste (Green Leafy Vegetables)
W Tajlandii pierwszą linią obrony matki przed niską podażą mleka jest konsumpcja warzyw. Podczas gdy tam jest żadny aktualny publikował badania na laktogenicznych właściwościach zielonych liściastych warzyw, konsumowanie więcej warzywa tylko pożytkuje twój zdrowie podczas gdy także ustanawiać dobrych jedzenie nawyki dla twój dziecka podążać gdy zaczyna konsumować bryły wokoło sześć miesięcy.

Zielone warzywa liściaste zawierają fitoestrogeny, które, jak wykazano, mają pozytywny wpływ na produkcję mleka. Może to być kluczem do zrozumienia ich mocy laktogennej. Wiele matek martwi się, że spożywanie zielonych warzyw liściastych, takich jak brokuły czy kapusta, zwiększy gazowość i wybryki u ich niemowląt. Jednak nie jest to prawdą: węglowodanowa część tych warzyw, która może powodować gaz, nie może przenosić się do mleka matki.

Czerwone i pomarańczowe warzywa korzeniowe
Podczas gdy warzywa czerwone i pomarańczowe nie zostały jeszcze przebadane specjalnie pod kątem ich właściwości galaktagogicznych, od setek lat są one używane jako żywność laktogeniczna w wielu kulturach na całym świecie. Czerwone i pomarańczowe warzywa korzeniowe, takie jak marchew i ignamy, były również używane od pokoleń w tradycyjnej chińskiej diecie zuoyuezi (zuoyuezi oznacza „usiąść w miesiącu” i jest to czas odpoczynku dla nowych matek) z przekonaniem, że nie tylko odżywiają matkę, ale pomagają jej odżywiać dziecko poprzez zwiększenie jakości i ilości jej mleka matki.